Kent Mektupları
İSTANBUL
İSTANBUL
Arif Atılgan
Yunanistan’ın Megara
kentinden Byzas, kâhinlerden Körler Ülkesinin karşısında bir yerleşim kuracağını
öğrenmiştir. Byzas MÖ 667 yılında şimdiki Sarayburnu’na gelir. Karşı kıyıda bugünkü
Kadıköy’de Kalkedon adını taşıyan bir yerleşim vardır. Ancak Sarayburnu tarafı
o kadar güzeldir ki Byzas karşı kıyıdakileri bu güzelliği göremedikleri için
körler olarak vasıflandırmış ve orasının Körler Ülkesi olduğuna kanaat
getirmiştir. Dolayısıyla kehanetteki yerleşimin de Sarayburnu’nda bulduğu güzel
yerler olduğunu düşünmüş orada yerleşmiştir. Kendi adından dolayı buraya Byzantion
adı verilir. Bizans Byzantion’dan türetilmiştir.
Bizans MÖ 196 yılına
kadar Antik Yunan Kenti, MÖ 196-MS 330 yıllarında Roma İmparatorluğunun bir
kenti olmuştur. MS 330 yılında Roma İmparatoru 1. Konstantin (MS 306-337) Bizans’ı İmparatorluğun başkenti yaptı. Kent,
Konstantin’den dolayı Konstantinopolis yani Konstantin’in şehri anlamında
anılmaya başlandı. Daha sonra burada, MS 395 tarihinde Doğu Roma İmparatorluğunun
kurulmasıyla Roma İmparatorluğu ikiye bölünmüş oldu. Konstantinopolis 1453 yılında Osmanlı Padişahı
Fatih Sultan Mehmed tarafından fethedilinceye kadar sadece 1204-1261 yılları
arasında Latin egemenliği altında kalmıştır.
Konstantinopolis önce 1.
Konstantin’in inşa ettirdiği, kara tarafında Unkapanı-Yenikapı arasını
bağlayan, deniz tarafında Sarayburnu’nu çevreleyen surlarla korunmuştur. Ancak
günümüze kalan surlar daha sonra İmparator 2. Theodosius’un (MS 408-MS 450)
inşa ettirdiği surlardır. Bu surlar Marmara Denizi ve Haliç tarafında deniz kıyısında
devam eder, karada ise Haliçte Ayvansaray’dan Marmara Denizinde Yedikule’ye bağlanarak
Konstantinopolis’i koruma altına alırlar. Konstantinopolis’in en belirgin
oluşumları şimdiki Sultanahmet Camisi ile İslam Eserleri Müzesi arasında kalan
Hipodrom ile Yerebatan Sarnıcı yanındaki Million taşından başlayarak Çemberlitaş’a,
oradan Beyazıt’a ve Beyazıt’tan Yedikule Surlarındaki Altın Kapıya uzanan Mese
Yolu idi. Konstantinopolis’in yüzölçümü 15.62 KM2 veya 1562 HE, nüfusu ise
50.000 civarında idi.
Bizans Ve Konstaninopolis
Bizans’tan itibaren bir
dış mahalle konumundaki Galata ise Venedik ve Cenevizlilerin yaşam alanları
olmuştur. Galata’da yaşayanların ve diğer çevredekilerin ortaçağ Yunancasında ‘kent’e’,
‘kent’te’ veya ‘kent’e doğru’ anlamında kullandıkları ‘İs-tin-poli’ sözcüklerinden
bugünkü İstanbul kelimesi oluşmuştur. Ancak İstanbul Bizans’tan itibaren 165 in
üzerinde birçok isimle anılmıştır.
Konstantinopolis Ve Galata
Kent, 1453 yılında Osmanlının
hâkimiyetine geçmesinden sonra başkent ilan edilmiş ve ilk yıllar Konstantiniyye
adıyla anılmıştır. Doğrudan sadrazama bağlı eyalet olan kent daha sonra
Dersaadet adını almış, surların dışına da taşmıştır. İstanbul’un Anadolu Yakası
İzmit Sancağına bağlanmıştır. İstanbul 1864 yılında Teşkil-i Vilayet
Nizamnamesi ile vilayet olmuş, 1923 yılına kadar o şekilde devam etmiştir. İstanbul’un
nüfusu Osmanlının son dönemlerinde 1.000.000 civarındadır.
1923 yılından sonra
yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti zamanında bir süre Konstantiniyye adıyla
anılan kent 28 Mart 1930 tarihinde çıkarılan Türk Posta Hizmet Kanunu ile
resmen İstanbul adını almıştır. 1924 yılında Anadolu Yakasındaki Üsküdar il
olmuştur. 1926 yılında ise İstanbul’a bağlı ilçe olmuştur. 1930 yılında Üsküdar
ilçesinden Kadıköy ve Beykoz, 1987 yılında Ümraniye ayrılarak ilçe olmuşlardır.
1930 yılında çıkarılan 1580 sayılı Belediyeler Yasasına göre İstanbul’da il
sınırları içersinde 10, dışında 6 olmak üzere 16 şube müdürlüğü oluşturuldu.
Türkiye Cumhuriyetinin başkenti Ankara olmuştur.
İstanbul 1970 li
yıllara kadar 1.000.000 civarındaki nüfusunu korumuştur.1973 yılında 1. Boğaz
köprüsü inşa edilmiştir. Kırdan kente göç sebebiyle İstanbul’da nüfus artmış,
oluşan trafik yoğunluğu 1. Boğaz köprüsünün inşasına ihtiyaç göstermiştir. Köprünün
inşası ile hesapta olmayan gelişmeler olmuş, çevre yollarının etrafı kaçak
yapılaşmalarla dolmuştur. Köprü İstanbul’a göçü ve kaçak yapılaşmayı azdırmış, 1985
yılında belediye sınırları içersindeki nüfus 5.475.982 olmuş ve 2. Boğaz
köprüsüne ihtiyaç duyulmuştur. 1988 yılında 2. Boğaz köprüsü inşa
edilmiştir. 2. Köprünün de çevre yolları
kaçak yapılaşmalarla dolmuş ve 1990 yılında nüfus 6.629.431 e çıkmıştır.
Bu yapılaşmalar kentin
oksijen kaynağı olan kuzeydeki orman alanlarını ve su havzalarını yok ederek
oluşuyorlardı. Kuzeye doğru son yapılaşma 1999 Marmara Depreminden sonra olmuştur. Zira depreme karşı güvenli zeminlerin bu bölgede
olduğu açıklanmıştı. Dolayısıyla nüfus 2000 yılında 8.803.468 e çıkmıştır.
2000 li yılların
ortalarında ise İstanbul iktidarın da isteğiyle yeni bir yapılaşmaya açıldı.
Plan tadilatlarıyla yüksek yoğunluklu yapılar artık yasal şekilde inşa ediliyorlardı.
İnsanlar göz alıcı reklamlarla güvenlikli, havuzlu sitelerde yaşamanın
ayrıcalıklı bir yaşam şekli olduğuna inandırılıyorlardı. Kentleşme yeni bir
şekle sokuluyor, mahalle kültürü yok edilerek site kültürü getiriliyordu. 20
yıl öncesine kadar insanların ava çıktığı yerlerde yüksek katlı, yüksek
yoğunluklu siteler inşa ediliyordu. 2009
yılında nüfus 12.782.960 olmuştu.
İstanbul da bugün 39
belediye bulunmaktadır. Doğusunda Tuzla, batısında Silivri, kuzeyinde Karadeniz,
güneyinde Marmara Denizi bulunan İstanbul 5343 km2 kara, 118 km2 göl alanı
olmak üzere toplam 5461 km2 veya 546100 HE alana sahiptir. Nüfusu 13.710.512
dir.
İstanbul’daki Yapılaşmanın Yeşil Alanları Yok Edişi
Mimarlar Odasında
yönetici olduğum yıllarda, 08 Aralık 2005 tarihinde, İstanbul’u planlayan
İstanbul Metropolitan Planlama Bürosunda İBB ile yapılan bir bilgilendirme toplantısına
katılmıştım. O toplantıda tuttuğum notlara bakıyorum. İBB Başkanı Kadir Topbaş
2025 yılında İstanbul’u 22.000.000 olarak düşündüklerini söylemiş. İMP Başkanı
Hüseyin Kaptan ise hoş bir benzetme yaparak İstanbul’un ‘kara delik’ gibi
olduğunu Türkiye’nin İstanbul’a aktığını açıklamış ve O da İstanbul’u
20-25.000.000 olarak düşünmek gerektiğini ifade etmiş. Ayrıca İstanbul’un sayım
dışı nüfusu olduğunu da bilgilendirmesinde belirtmiş.
Ülke Planından başlayıp
Uygulama İmar Planında sonlanan planlama hiyerarşisinin yok edildiğini,
kentleri veya bölgeleri ülke gibi kabul eden Çevre Düzeni Planı anlayışının
getirildiğini eleştirip konuyu dağıtmayacağım. 2009 yılında hazırlanan
1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planında İstanbul için ‘Marmara Bölgesi
ölçeğinde çok merkezli dengeli kalkınma bağlamında İstanbul’un üstleneceği rol
üzerine oluşturulan bir kurguyla’ ifadesi kullanılmıştır. Yani İstanbul artık
tüm Marmara denizi çevresini içerecektir. Yine bu planda İstanbul’a hizmet
sektörü getirilmişti. Sanayi vs İstanbul dışına çıkarılıyor, yakın çevre İstanbul’un
çöplüğü haline getiriliyordu. Dolayısıyla ‘Marmara Bölgesi İstanbul için’
anlayışıyla planlama yapılıyordu. 2023 yılında nüfus 16.000.000 olarak
düşünülüyordu. Doğrusu Kadir Topbaş ve Hüseyin Kaptanın 2005 yılındaki
toplantıda tahmin ettikleri 20-25.000.000 nüfus daha gerçekçi idi. O takdirde sayım
dışı kişilerle nüfusun rahatlıkla 30.000.000 u aşacağı belli olmaktadır.
Diğer yandan Avrupa
yakasında Marmara ve Karadeniz’i birleştiren Kanal İstanbul, 3. Köprü ve çevre
yolları, Avrupa Yakasında kuzeyde 3. Havaalanı ve yeni uydu kent, Anadolu
Yakasında başka bir uydu kent projeleri hayata geçirileceklerdir. Bütün bu
gelişmeler İstanbul’un Karadeniz’e kadar tüm alanı kaplayacağını
göstermektedir. Sonuçta Kentin oksijen depoları ve su havzaları ortadan
kalkacaklardır. Belki de bu durum düşünüldüğü için Trakya’daki Istranca
Derelerinin ve Sakarya’daki Melen Çayının suyu İstanbul’a getirilmişti.
Bunların dışında İzmit Körfez
Köprüsü, Çanakkale Boğazı Köprüsü ve Marmara denizini çevreleyen kara yolları ve
söylentisi yapılan demir yolları, İstanbul’u içersindeki Marmara denizini göl
haline getirmiş dev bir kent olarak düşünmemize yol açıyor.
Açıkça görülüyor ki
İstanbul markası kullanılarak tüm Marmara yerli ve yabancı emlak
yatırımcılarına pazarlanmak istenmektedir.
Bugün tamamen Fatih
ilçesi haline getirilen, Suriçi Tarihi Bölgesi olarak adlandırdığımız, Roma
İmparatoru 2. Theodosius’un inşa ettirdiği surların içersinde kalan, Konstantinopolis
adıyla anılmış olan yerleşimi ilk İstanbul olarak kabul edebiliriz. Byzantion’dan
Konstantinopolis’e kadar geçen 1.000 yılda kent 4-5 misli büyümüş. Konstantinopolis’ten
bugüne kadar geçen 1600 yılda ise 350 misli büyümüş. Yakın gelecekteki halini
hesap etmek istemiyorum.
Bugünkü İstanbul’un İçersindeki İlk İstanbul
Egoistliğime
verebilirsiniz ama bana göre İstanbul’un en güzel yılları benim kuşağımın doyasıya
yaşadığı 1960 lı yıllardır. O yıllarda boş alanları fazla, denizi temiz, akan
dereleri olan ve en önemlisi mahalle kültürü yaşanan semtleri bulunuyordu İstanbul’un.
Mahallelerin zenginleri ve fakirleri vardı, bugünkü gibi zenginlerin ve
fakirlerin ayrı mahalleleri yoktu. O süreyi 1960 lı yılların 10 yıl gerisini
başlangıç ve 10 yıl sonrasını sonlanma yılları olarak kabul ederek en fazla 30
yıla çıkarabiliriz. Aslında kültür, sanat ve birçok açıdan o yıllar tüm dünyada
da en güzel yıllardı.
1950 li ve 1960 lı
yıllarda her sabah gün ışımadan Yeldeğirmenindeki iki katlı cumbalı evimizin
kapısının altından günlük gazetelerimiz atılmış olurdu. Yılmaz ve Metin
ismindeki iki kardeş omuzlarındaki askıya astıkları kalın gazete kitlesi ile koşarak
bu işi yaparlardı. Aybaşlarında, günün daha ileri bir saatinde evleri dolaşarak
herkesle hesap görürlerdi. Bir gün onlardan birine rastlamış ve çocuk aklıma
takılan şeyi sormuştum ‘ağbi niye bu kadar acele ediyorsunuz?’. Cevap olarak
‘Aslanım’ demişti ‘Yeldeğirmenini
bitirip Modaya gideceğiz. İnsanlar haberleri okuyup evlerinden çıkmalıdırlar.’
Neredeyse o yılların tüm Kadıköy halkına sabah uyanmadan gazetelerini
yetiştiriyorlardı.. Geçtiğimiz günlerde trafik ışıklarının birinde onlardan
birini gördüm. Arabalara dur, geç işareti yapıyor bahşiş bekliyordu. Yanına
gittim ‘ne haber’ dedim. Beni tanımadı ‘ağbi kimse bahşiş vermiyor’ diye
şikâyette bulundu. Eski günleri anımsattım, kardeşini sordum. Yüzü buruştu,
‘Metin 13 yıl önce öldü, yaşasaydı 76 yaşında olacaktı, ben 79 yaşımdayım’
dedi. İstanbul’un güzel yılları geçip gitmişti. Yaşadığımız yıllarıysa
acımasızdı.
O yıllarda bu yıllar
hayal bile edilemezdi.
ARİF ATILGAN NİSAN 2013
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder