Haydarpaşa
İLK İSTASYON BİNASI
Arif Atılgan
1872 yılında Haydarpaşa Çayırında şimdiki Et-Balık Kurumu
Binasının hizalarında bir İstasyon Binası inşa edilmişti. İki katlı olan bu
küçük bina daha sonra bir kat ilavesi ile biraz daha büyültülerek son şekline
sokulmuştu. Bu istasyon binası ile birlikte Haydarpaşa-Pendik arasına demiryolu
döşenmiş, demiryolu daha sonra Gebze’ye ve İzmit’e kadar uzatılmıştı. Demiryolu
hattı 1880 yılında Mösyö Sfeelder ve Mösyö Hanson ve ortakları adlı bir
İngiliz Şirketine kiralanmıştı. İngilizler demiryolunu Adapazarı ve Ankara’ya
kadar uzatarak işletmek istemişler ancak onlarla anlaşma olamamıştı.
1872 Yılındaki İlk İstasyon
Binası (Eklentilerle Büyültülmüş Hali)
1888 yılında ise Deutsche
Bank ortaklığı ile Alfred Kaulla’ya ait bir Alman Şirketi ile anlaşma
yapılarak Haydarpaşa-İzmit arası 99 yıllığına onlara kiralanmıştı. Bu durumda
İngilizlere zararları ödenerek hatta el konulmuştu.
İngilizlerin aradan çıkmasıyla 24
Mart 1889 da Anadolu-Osmanlı Demiryolu Şirketi (Societe du Chemin de Fer
Ottoman d’Anatolie) kurulur, Şirkete hattın Ankara’ya kadar uzatılma hakkı
verilir ve hat 1892 yılında Ankara’ya uzatılır.
İstasyon Binasının yapılması ile
demiryolunun döşenerek trenlerin çalışması, insanların yolculuğundan daha çok
mal hareketinin çoğalmasını sağlamıştır. Bu durumda istasyondan rıhtıma kadar
demiryolu döşenmiş, oradan gemilerle irtibat kurulabilmişti. Fakat rıhtımın
lodos dalgalarına açık olması gemilerin yanaşabilmesini zorlaştırmakta idi.
Şirket önce Selimiye Kışlasının altından bir tünel ile Üsküdar’a tren yolunu
uzatmayı ve limanı oraya tesis ederek gemilere ulaşabilmeyi planlamıştı. Bu
projeye Nafıa Nezareti ve Bab-ı Seraskeri izin vermeyince 23 Mart 1889
tarihinde Haydarpaşa’ya rıhtım (liman) inşasına karar verilir.
Önce 1889 yılında Dalgakıran inşa
edilir, ardından liman için çalışmalar başlatılır. Limanın temel atma töreni
için 2.Abdülhamit’in tahta çıkışının 25. yılı olan 1 Eylül 1900 günü planlanır.
Bu anlamda dalgakıranın ortasına bir hatıra sütunu dikilir ve ortasına bu
anlamda kitabe yazılır. Ancak temel atma töreni tüm gayretlere rağmen
planlandığı gün olamamış ve 17 Teşrini-Sani (Kasım) 1902 tarihinde
yapılabilmiştir. O gün ise 2.Abdülhamid’in doğum günüdür.
Liman tesisleri içersinde Silo,
Depo, Gümrük Binası, Liman Polisi Binası, Liman (Rıhtım) İdaresi Binası, Pasaport İdaresi (Askeri
Karakol) Binası, Elektrik Santral Binası gibi tesisler bulunmaktadır. Bu
binalara daha sonra Bekleme Salonu ve Muhacir Misafirhanesi Binaları ilave
edilmiştir.
Haydarpaşa Limanı’nın resmen
açılışı 14 Nisan 1903 tarihinde yapılmıştır.
Bazı ifadelere göre, Alman
İmparatoru 2. Wilhelm Padişaha demiryolu işletmesini Almanlara verdiği için,
demiryolu, istasyon ve liman için teşekkür anlamında 1901 yılında Almanya da
yaptırdığı Alman Çeşmesini hediye eder. Alman Çeşmesi Sultanahmet’e
yerleştirilir.
İlk İstasyon Binası’nın çalışmaya
başlamasından sonra Tıbbiye Caddesi ile Kadıköy’ün bağlantısı demiryolu
üzerindeki hemzemin geçitle sağlanmıştır. Bu bağlantı sonraları tahta bir köprü
ile sağlanmış, 1940 lı yılların ortalarında ise bugünkü köprü inşa edilmiştir.
Bu bilgileri Rasim Paşa’nın torunu Ahmet Nejat Gülgün’ün İkbaliyedeki evinde
kendisi ve Müfid Ekdal ile yaptığımız sohbette öğrenmiştim. O yılların canlı
şahitleri olan bu insanlarla her zaman keyifle yaptığım sohbetlerde Kadıköy’le
ilgili daha başka bilgilerde edindiğimi ifade etmeliyim.
Ayrıca Süreyya İlmen’in (Süreyya
Paşa) anılarında bu konudaki ilk girişimi kendisinin başlattığı ifade
edilmektedir. Süreyya Paşa 20 Ağustos 1340 (1924) tarihinde Belediye Başkanı
Emin Beyefendiye yazdığı 8 numaralı önerge ile Anadolu Demiryolları Yönetiminin
buraya bir köprü inşa etmesinin sağlanmasını önermektedir. Aslında Tren
İşletmesi de böyle bir köprü istemekte ama Bayındırlık Bakanlığı gerek
görmemektedir. Ancak Tren İşletmesi Belediyeye verdiği cevapta ‘Önceden biz
önerdik; diğer köprülerle birlikte bunu da inşa edecektik, ama gerek
görmediniz. Biz şimdi masraf edip bunu yapamayız’ cevabını vermiştir. Belediye
Başkanı Emin Bey’in Tren İşletmesini yıllarca sıkıştırması sonucunda giderler
yarı yarıya paylaşılarak bu köprünün inşasına karar verilmiştir.
ARİF ATILGAN HAYDARPAŞA KİTABI
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder