Haydarpaşa
GAR
VE GEBZE’YE KADAR OLAN HATTIN İNGİLİZLERDEN GERİ ALINMASI
Arif Atılgan
Osmanlı İmparatorluğu 1. Dünya
Savaşı’ndan mağlup çıkınca, demiryolunun ilk döşendiği tarihten beri burada
gözü olan İngilizler Haydarpaşa Garı’nı ve Gebze’ye kadar olan demiryolu
hattını 15 Ocak 1919 tarihinde işgal etmişlerdi. Bu hattı kontrollerine alan
İngilizler, Gebze’den Haydarpaşa istikametine giden trenlerde arama yapmaya
başlamışlar ve Türk Subaylarının Haydarpaşa istikametine devam etmelerini
engellemeye başlamışlardı. Ancak 23 Nisan 1920 tarihinde TBMM kurulmuş ve yeni
Türk Devleti 13 Ekim 1923 tarihinde Ankara’yı Başkent ilan etmiştir. TBMM ise
Haydarpaşa Garı’nın Umum Müdürlüğü’ne Mustafa Kemal’in yakın silah
arkadaşlarından Behiç Erkin’i tayin etmişti.
Behiç Bey 1903 yılında
Selanik’teki 3.Ordu’nun komutanı olarak göreve başlamıştır. Mustafa Kemal ise
1907 yılında Selanik’e Kol Ağası olarak atanmıştır. O yıllarda bir rütbe olan
Kol Ağasını günümüze uyarladığımızda Önyüzbaşı olarak kabul edebiliriz. Yani
1900 lü yılların başında Behiç Erkin’in Mustafa Kemal’in komutanı olduğu ortaya
çıkmaktadır. İki asker o yıllarda uzun uzun Ülke sorunlarını tartışma fırsatı
bulmuşlardır. Daha sonra 1.Dünya Savaşı’nda Behiç Bey İstanbul’da Anadolu’ya
asker ve silah sevkiyatını organize etmiştir. 1920 li yıllarda Mustafa Kemal,
Behiç Erkin’e ‘Behiç Bey, Ben nasıl savaşılacağını biliyorum. Siz Orduyu
Cepheye taşımakla başarılı olursanız biz gerisini başarırız’ demiştir. Bu
sözler üzerine Behiç Bey tercihini Demiryollarından yana kullanmıştır. Uzun
yıllar Eskişehir’de görev yapan Behiç Bey daha sonra Haydarpaşa Gar
Müdürlüğü’ne atanmıştır.
Behiç Erkin yeni görev yeri olan
Haydarpaşa’ya trenle gelirken İngilizler tarafından Gebze’de vagonu durdurulur.
Arama yapan İngiliz subaylar Behiç Bey’i tanırlar ancak kendisine hiçbir zorluk
çıkarmazlar. Behiç Bey’in bulunduğu tren Haydarpaşa tarafına devam eder.
Hâlbuki Behiç Erkin ve Arkadaşlarının üzerlerinde resmi subay üniformaları
bulunmaktadır. Yani tanınmamaları olanak dışıdır. Haydarpaşa’da ise İngiliz
Albayı Smith ile iki subay Behiç Bey’i karşılarlar ve akşam yemeğe davet
ederler. Bu daveti kabul etmeyen Behiç Bey, İngilizlerin asıl amaçlarının
emekli olduktan sonra burada iyi bir iş bulmak olduğunu anlamıştır.
Ertesi gün o sırada Haydarpaşa
Garı’nın Umum Müdürü olan Bay Hügnen gelir ve ‘Siz bu hattı işletemezsiniz.
Şimdiye kadar şansınız varmış. Bundan sonra Ben alıp Ben işleteceğim.’ der.
Ancak Behiç Bey ‘Beni Büyük Millet Meclisi Hükümeti Umum Müdür yaptı. Ne emrederse
ben öyle hareket ederim’ karşılığını verir. Bay Hügnen, Behiç Bey’e önceleri bu
hattı işletmeyi beceremeyeceğini söylemiş, işletebildiğini görünce ve anlayınca
ise kendisine Hattın işletmesini tekrar geri alacaklarını ifade ederek yüksek
maaş teklif etmiş ancak amacına ulaşamamıştır.
Bay Hügnen Haydarpaşa Garının ilk
genel müdürüdür. 1856- 1926 yılları arasında yaşayan bu kişi İdareye 1890
yılında Umum Müdür Sekreteri olarak girmiştir. Çeşitli yayınlarda yazdığına
göre, amirlerinin ayaklarına karpuz kabuğu koyarak birer birer yerlerine geçen
Hügnen, sonunda 1908 yılında Haydarpaşa Garı Umum Müdürlüğü’ne oturmayı
başarmıştır.
25 Eylül 1923 Gecesi Kutlama
Sonuçta 25 Eylül 1923 gecesi
Haydarpaşa Garı ve Gebze’ye kadar olan Hat geriye alınmıştır. Bu suretle Hatta
el koyma şekillerinden biri olarak Vekiller Heyeti Kararı ile bir kalemde ‘Devlete mal etme’ yoluna gidilen
Anadolu-Bağdat Demiryolları ve Haydarpaşa Liman İdareleri, hukuki esaslara
dayanılarak satın alınmış (24.05.1924)
ve Devlet Malı haline getirilmiştir.
ARİF ATILGAN HAYDARPAŞA KİTABI
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder