Haydarpaşa
GAR’IN ONARIMI İÇİN PROJE YARIŞMASI
Arif Atılgan
6/Eylül/1917 tarihindeki
yangından sonra Gar Binasının alt katındaki giriş holü, bekleme salonları,
gişeler yenilenmiş, restoran çalışır duruma sokulmuş, üst katlarda da müdürlük
ve diğer idari mekânlar kullanılır hale getirilmişti. Çatı ve kuleler tamamen yandığı
için o kısımlar kullanılamaz durumda kalmıştı.
1917 Yangını Sonrası Gar
Binası Halka Çatısız Hizmet Verdi
1925 yılında Binanın tekrar eski
haline getirilebilmesi için çalışmalara başlayan İdare, önce çatının örtülmesi
ve binanın yenilenmesi için bir proje yarışması düzenlemişti. Bu yarışmaya
zamanın önemli mimarları katılmıştı. Bunlardan Mimar Kemaleddin Bey’in kubbemsi
projesi ile Mimar A. Nazimi Yaver Beyin oryantalist teklifi ilgi çeken
tekliflerdendi. Sonuçta Mimar A. Nazimi Yaver Beyin teklifi yarışmada birinci
seçilmişti.
Kendisine verilen birincilik
sertifikasında şunlar yazmaktadır:
Demiryollar Şuunu (1)- Müteferrik
Malumat
Haydarpaşa büyük mevkifinin (2)
tamiratına ait proje
(Müsabakada birinciliği
kazanmıştır)
Haydarpaşa Garının Tamiratı
Haydarpaşa büyük mevkifi harp
senelerinde vuku bulan bir infilak neticesinde büyük bir rahneye uğramış,
bahusus çatı aksamı harap olmuştu. Rahnedar kısımların mütemadiyen tamir ve
termimine sarf-ı gayret edildiği gibi çatı tamiratına da teşebbüs olunarak
tamiratının zarif, sanat-ı bediaya muvafık ve binanın heyet-i umumiyesiyle
mütenasib bir surette icrasını teminen bir müsabaka açılmış, mimarlarımız bu
müsabakaya davet edilmişti. Müsabakada birinciliği, bu sahifemizin yukarısında
enzar-ı takdire vaz ettiğimiz projesiyle, genç mimarlarımızdan A. Nazimi Yaver
Bey kazanmış, kendisine mev’üd (3) olan nakdi mükâfat verilmiştir.
Bu vesileyle, sanatı sayesinde
memleketimizin imarı hususunda muvaffakiyetlere mazhar olması temennisiyle genç
mimarımızın tasvirini de derc (4) ediyoruz.
(1-Şuun: (Şe’n’in çoğulu) işler,
yeni çıkan işler, hadiseler; 2-Mevkif: Durak, istasyon; 3-Mev’üd: Vaat olunmuş,
söz verilmiş; 4-Derc: Neşr, yayın.)
Osmanlıcadan Çeviri: Elif Özgen
Ancak İdare binayı yine eskisi
gibi yapmayı tercih etmiş, sadece çatının üzerindeki sivriliği tıraşlayarak
çatı üzerinde 6mt lik bir düzlük oluşmasını kabul etmişlerdi. Yeteri kadar eğim
verilemediğinden olsa gerek bu düzlük bakır kaplanmıştır.
İdare Binayı Eskisi Gibi Yapmayı Tercih etti
Çatıda, deniz tarafına bakan
cephede bulunan tarihi saat te yangında bozulmuş ve durmuştu. Bu saati o
yıllarda Çemberlitaş’ın karşı sırasında atölyesi bulunan zamanın en ünlü
saatçisi Şemi Usta tamir etmiş ve işler hale getirmişti. Gar Binası’nın onarımı
1930 lu yıllarda bitmiş ve Tesis tekrar eski işlevine dönmüştü.
Haydarpaşa Garı’nın 1937- 1938
yıllarında tekrar bir tamirden geçirildiğini görmekteyiz. Bu sefer yangında
alevlerin kavurup ufaladığı taşlar çürütme tekniği ile yerlerinden çıkarılarak
yenileri takılmıştı. Çürütme tekniği, bozuk taşların çevresine zarar vermeyecek
şekilde kenarlarından çürütülerek yerinden oynatılıp çıkarılmaları ve içteki
boşluğun kalıbı alınarak, o kalıba göre dışarıda yeni üretilen taşın yuvasına
montajı şeklinde olmaktadır. Bu taşlar Osmaneli’nden getirilen kolay
işlenebilme özelliğindeki küfeki taşlarıdır.
Bina son olarak 1975 yılında
ihale edilerek 17 Mayıs 1976 yılında başlayan büyük bir yenileme daha
geçirmiştir. Bu yenileme ile yine önemli bir taş işçiliği yapılmıştır. Ancak
yenileme esnasındaki taş işlemeleri ilk yapılışındaki taş işçiliğinden oldukça
farklı bir süreç göstermektedir. Binanın ilk inşası sürecinde taşıyıcı sistem bittiğinde,
projeye göre şablon çıkarılarak numaralanan taşlar, yerlerine getirilerek monte
edilmiştir. Hâlbuki onarım sırasında, bozuk taşlar çürütülerek yerinden
çıkarılmakta, boşluğun kalıbı alınmakta, o kalıba göre yeniden üretilenler
yerine monte edilmektedir.
Haydarpaşa Garı 2010 yılına kadar
bu şekliyle insanlara hizmet etmişti. Bina 28 Kasım 2010 tarihinde tekrar bir
yangın geçirdi. Bugün yine çatısız bir şekilde onarılmayı beklemektedir. Umarım
İdare, Binayı orijinal haliyle tekrar halkın hizmetine sokmayı tercih eder.
ARİF ATILGAN HAYDARPAŞA KİTABI
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder