24 Şubat 2015 Salı


Haydarpaşa

 

ÖNSÖZ

Haydarpaşa, her şeyden önce İstanbul’un Anadolu Yakası’nın önemli bir tarihi alanıdır. Bu alan içersinde Gar, Liman, çeşitli hizmet binaları, çeşitli hizmet araçları ve diğer korunması gerekli elemanlar bulunmaktadır. Bu anlamda Haydarpaşa sadece Gar olarak düşünülmemelidir. Haydarpaşa çalışan bir endüstriyel kültür mirasıdır. Dünyada en değerli kültür mirasları hala çalışmakta olanlarıdır. 140 yıldır çalışan bir tren ve liman işlevi, ayrıca 100 yıldır çalışan bir Gar Binası ve İskelesi bulunmaktadır burada. Bu açıdan Haydarpaşa, olduğu haliyle gözümüz gibi korumamız gereken bir tarihi eserdir.

Tarihçi değilim, yazar olduğumu da iddia edemem. Sadece kentlerin geçmişini araştırmaya meraklı bir mimarım. Yıllar önce o çevrede veya mekânda yaşananları öğrenmek beni gerçekten heyecanlandırmaktadır. Bu anlamda ortaya çıkarabildiklerimi başkaları ile paylaşmak da ayrıca keyif vermektedir bana.

Kitapta yer yer tekrarlar olduğu görülecektir. Ancak ilgili bölümlerin birbirleri ile ilişkileri dolayısıyla bu duruma engel olamadığımı ifade etmek isterim.

Ben buralarda yaşadım. Bugün benim yaşadıklarımın bile buraların geçmiş yaşanmışlıkları içersine girdiğini görüyorum. Dolayısıyla bunları da unutulmadan kayıtlara geçirmek istiyorum.

2005 Yılında Haydarpaşa’nın tarihi ile ilgili kapsamlı bir çalışma yapmıştım. O yıllarda gerek Mimarlar Odası adına gözlemci üye olarak katıldığım ilgili Koruma Kurulu ile bu binaya geldiğimde, gerekse burada çalışan arkadaşlarımla görüşmelerim sırasında Binanın içinde ve dışında birçok fotoğraf çekmiştim. Kitapta kullandığım fotoğrafların bazıları o fotoğraflardır. Diğer fotoğraflar ise gerek kaynak gösterdiğim yayın, kurum ve kişilerden elde edebildiklerim gerekse kendi arşivimden seçtiklerimdir.

Yazdıklarım toplayabildiğim belgelere, yaşayarak tanıklık ettiklerime, edindiğim yazılı ve sözlü bilgilere dayanmaktadır. Bunları ilgili bölümlerde de yazıyorum zaten.

Ayrıca yapılan her çalışmanın sonrakilere altlık olması açısından gerekli olduğuna inanıyorum.

Kitabımı okuyanlara şimdiden teşekkür ediyorum.
ARİF ATILGAN HAYDARPAŞA KİTABI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder