REKS SİNEMASI
Arif Atılgan
Reks Sineması’nın bulunduğu arsada 1900 lü yılların başında Febüs isimli
tiyatro binası bulunmaktaymış. Febüs’ün adı daha sonra Apollon
(Sineması)Tiyatrosu olmuş. Binanın mülkiyeti gayrimüslim bir vakfa aittir.
Apollon Tiyatrosu’nun yazlık kısmı şimdiki Halk Eğitim Merkezi’nin bulunduğu
arsadaydı. Sinemanın adı 1930 yılında
Hale olarak değiştirilmiş.
1920 yılının sonbaharında Apollon Tiyatrosu’nda ilk kadın tiyatro oyuncusu
Afife Jale sahneye çıkmış. Üç hafta üst üste sahneye çıkan Afife Jale, ilk
hafta Yamalar isimli oyunda kimliği gizlenerek sadece Jale adıyla sahnede yer
almış. Sanatçının çok başarılı olduğunu tespit eden Darülbedayi yetkilileri,
onu ikinci hafta gerçek adı ile Tatlı Sır oyununda oynatmışlar. Ancak polis
oyuna engel olmuş. Engellemeye rağmen halkın sanatçıdan yana olumlu tepkisini
gören yetkililer, ertesi hafta Afife Jale’ye Odalık adlı piyeste tekrar yer
vermişler. Olaylar olmuş. Arka kapıdan kaçırılan sanatçı Kadıköy İskelesi’nde
yakalanıp sorgulanmış. Bir anda istenmeyen insan durumuna sokulan Afife
Jale’nin 08/ 03/ 1921 tarihinde Darülbedayi’deki görevine son verilmiş.
Mal sahibi Rum Vakfı yetkililerinden öğrendiğime göre sonraki yıllarda sinemanın önüne Afife Jale'nin büstü konmuş. Günümüzde büst yerinde bulunmamaktadır.
Mal sahibi Rum Vakfı yetkililerinden öğrendiğime göre sonraki yıllarda sinemanın önüne Afife Jale'nin büstü konmuş. Günümüzde büst yerinde bulunmamaktadır.
1961 yılında Hale Sineması yıkılarak yerine Reks Sineması inşa edilmiştir.
Reks Sinemasının mimarı Maruf Önal’dır. 1100 kişilik sinemada koltuk, balkon ve
localar bulunmaktadır. Binanın bodrum katı düğün salonu olarak değerlendirilmiştir.
Reks
Sinemasının Orijinal Hali
1980 li yıllardan itibaren sinema sektöründe hissedilen kriz ile sinema
salonları kapanmış veya küçültülmeye başlanmıştır.
2000 li yıllarda yaşamına devam eden az sayıdaki sinemadan biridir Reks
Sineması. Ancak yeni döneme ayak uydurabilmek için kendince önlemler,
düzenlemeler yapmak zorundadır.
Binanın bodrum katındaki düğün salonu yeme-içme mekânı haline
getirilmiş. Sinemanın balkonu, koltuğun ön sıralarına kadar eğimli bir
şekilde indirilerek uzatılmış. Balkon altı ve fuayenin boş bölümleri ise
küçük sinema salonları haline sokulmuş. Böylece küçüklü büyüklü 6 salon
ortaya çıkarılmış.
Fuayeden salon elde etmek isterken binanın cephelerindeki saydam kısımlara
duvar örülmüştür. Bu sebepten cephede de değişiklikler meydana gelmiş, binanın
orijinal görüntüsü kaybolmuştur.
Cephelerin Bozulmuş Hali
Bina içindeki döner merdiven, özel olarak Mimar Maruf Bey tarafından
kenarları hiçbir yere oturmayacak şekilde boşta bırakılarak inşa edilmiştir.
2010 yılında kaybettiğimiz Maruf Bey, en alt ve en üst basamakları alt ve üst
döşemelere bağlamış, alt fuayede döner bir merdivenin görülmesini amaçlamıştır.
Hatta böyle bir merdivenin ayakta duramayacağını iddia edenlere karşı, her
basamağa çimento torbaları koyarak deneme bile yapmıştır. Merdivenin arkasındaki
duvar ise iki katta da saydam bırakılmıştır. Böylece mimar, aydınlık
merdivenkovası içinden dönerek çıkan merdiveni bir heykel gibi göstermek
istemiştir.
Merdivenin
Orijinal Hali
2000 li yıllarda adı Rexx olarak değiştirilen sinemada, üst katta mekân
kazanmak için döşeme merdivene kadar uzatılarak mimarın bütün düşünceleri
ortadan kaldırılmıştır. Diğer yandan
merdivenin altına konan büfe de mimarın amacını tamamen yok etmektedir.
Merdivenin
Bozulmuş Hali
2010 lu yıllarda çevrenin geçmişteki kimliğinden uzaklaştığı görülmektedir.
Alan, çok miktarda yeme-içme dükkânıyla dolmuştur. İnsanlar yeme-içme yerlerine
gelmekte, canları isterse bir de sinemaya girmektedirler. Hâlbuki eski yıllarda
bu çevreye sinemaya gitmek üzere gelinirdi. Etraftaki pastane, büfe,
muhallebici anlamındaki mekânlara, matine saatine kadar zaman geçirmek için gidilirdi.
Hale Sinemasında film seyretmiş kişilerdenim. Hale Sineması koyu renkli
karanlık bir sinema olarak aklımda kalmış. Belki de yerine inşa edilen Reks
Sinemasının dışının beyaz, içinin aydınlık olması Hale’yi hafızama öyle
yerleştirmiştir. Reks’in koltukları rahattı. Fuayesinde ise adeta kendinizi
sanat galerisinde gibi hissederdiniz.
Geçtiğimiz günlerde sinemanın mülk sahibi Rum Ortodoks Kilisesi Vakfının
etraftaki kiraları göz önüne alarak kirayı arttırmak istemesi gündeme geldi. Tahliye
davasını da kazandığı açıklandı. Sosyal medyada yaratılan toplum baskısı ile
mülk sahibinin tahliyeden vazgeçtiği belli oluyor. Umarım kalıcıdır. En azından
şimdilik sorun halledilmiş görünmektedir.
Öncekiler gibi Reks Sinemasının da bu değişime uyamayacağı, tarihteki
yerini alacağı hissedilmektedir.
Alınacak ders: Kentin anısı olan bölgelerinde canlandırma değil koruma
projeleri yapılmalıdır.
ARİF ATILGAN TEMMUZ 2016
Elinize sağlık. Bir Modalı olarak benim de hafızamı tazelediğiniz için teşekkür ederim. Reks ile ilgili gelişmeleri endişeyle takip ediyorum. Eskisi kadar olmasa da halen müdavimi olduğum ve Kadıköy'de, hatta belki de İstanbul'da bina olarak varlığını sürdüren tek sinemanın yok olması hem Kadıköy kültürü hem Türk sineması için bir kayıp olacaktır. Umarım Reks dönüşümden kurtulup sinema kimliğini korur.
YanıtlaSilİltifatınıza teşekkürler. Ben de aynı duyguları taşıyorum.
YanıtlaSil