MELİH KORAY’I ANMAK
Arif Atılgan
Bir meslektaşım Mimarlık dergisinde Melih Koray için
yazı yazmış. Yazıda yer alan alttaki 4. paragrafı okuyunca şaşırdım.
‘Ancak o yıllarda toplumsal sorunlara uzak kalan
yaklaşımı, yaşam biçiminin magazin dünyasına fazlasıyla dönük, hızlı olması,
Usta’nın maddi ve manevi birikimlerinin erimesinin önünü açmaya başlamıştı.
1990’lı yıllarda bu güçlerinin ortadan kalkmasına yol açmış, hak etmediği
biçimde hem meslek hem inşaat ortamında bir yalnızlığa sürüklemişti.’
Mimar yazar, başka bir mimarın mimarlığıyla ilgili şeyler
yazmalıydı bence. ‘Anma’ üst başlığı altında ‘Bir Ustaya Saygı’ yazısına pek uymamış
bu satırlar. İnsanların kişisel davranışı, özel hayatı, maddi ve manevi kaybı-kazancı
kendilerini ilgilendirir.
Paragrafın 1. Cümlesi ile ilgili olarak Melih Koray
gibi insanlara sık rastlanılamayacağını ifade etmeliyim.
Oğlu Melih, babası için şunları söylemiş: Diyelim iş
çok kötü gidiyor ve arabasını satmak zorunda kalmış, o halde bile evde
kahvesini içerek sakince gazetesini okurdu.
Melih Beyin yönetmelik dışı tasarımlarını kabul
ettirmek için belediyede aylarca tartıştığını da herkes bilir.
Bunlar Melih Koray’ın sıra dışılığını gösterir. Ayrıca
bu tip insanlar çok para kazanırlar-kaybederler. Onlar bunun farkında bile
değildirler.
Paragrafın 2. cümlesinde Melih Koray’ın yalnızlığa
sürüklendiği yazıyor. Melih Bey hiç yalnız kalmadı, kalmaz. Çünkü: Onda sanatçı
gücü var.
Yakinen tanıdığım yazar arkadaşımın 4. Paragrafı
aceleyle yazdığını, en azından yazıda hissedilen gibi düşünmediğini düşünüyorum. Keşke o paragraf olmasaydı.
Sonraki paragrafta 2000 li yıllarda Melih Beyin Meslek
Odasına katılmaya başladığı yazılmış. O yıllarda Ben vardım. Biliyorum. Benden sonrasını
bilmiyorum.
Melih Beyle röportaj yaparken yanımdaki arkadaşlarım
1960-80 yılları arasındaki diğer mimarları da araştıralım diyorlardı.
Duymazlığa geliyordum. Çünkü: O kadar ismin arasında Melih Koray’ın adı etkisizleşirdi.
Bizler güvenli gri dünyamızın içinde gri
mimarlarımızın gri eserlerini görmeye devam edelim. Melih Koray’ı halk görüyor.
Tüm büyüklerime ve küçüklerime saygım sonsuzdur. Ama şundan
emin olalım. 50 yıl sonra Melih Koray’ın eserleri anılacak, okullarda
gösterilecektir. Koruyamamışsak ta..
Tarihe geçmiş sanatçıları inceleyin. Hiçbiri bizler
gibi “normal” değildir.
Melih Koray'a sadece ‘usta' denmesi yetersizdir. O, Cumhuriyet
tarihimizin ‘sanatçı’ mimarıdır.
ARİF ATILGAN OCAK 2017
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder