22 Nisan 2023 Cumartesi

 

KADIKÖY-MALTEPE TRAMVAYI

2000’li yılların ortaları… Mimarlar Odası başkanlığımın ilk dönemi. İktidar, mimari projelerin Mimarlar Odası vizesi zorunluluğunu kaldırıyor. Yani bu iş mimarın gönüllü isteğine göre olacak. Odalar devre dışı bırakılmak isteniyor. Biz de belediyeleri dolaşıp ikna etme çalışması yapıyoruz. Bu amaçla Kadıköy Belediye Başkanı Selami Öztürk’ten randevu alınıyor. Şehremaneti binasında buluşuyoruz.

Kendisiyle verimli bir toplantı yapılıyor. Zamanımız da var… Sohbete başlıyoruz.

Kadıköy-Maltepe arasında bir tramvay projesinin olduğunu söylüyor. Ben ‘çok doğru bir proje’ diyorum. Zira o mesafede alternatif yol yoktur. Çok aşağıda olan tren yolu Bağdat Caddesine yakındır ve oraya alternatiftir. Minibüs caddesinde otobüsler yetersizdir. Dolayısıyla insanlar minibüslere mecburdur. Bu sebepten o caddeden tramvay geçtiğinde diğer ulaşım araçlarına iyi bir alternatif olacaktır. Bu durum yolcuları rahatlatacağı gibi minibüslerin de derlenip toparlanmalarını sağlayacaktır. Selami Bey, projeyi Kadıköy-Bostancı ve Bostancı-Maltepe olarak iki etapta gerçekleştirmek istediklerini anlatıyor. Bu da çok doğruydu. İnşaat olarak tek sorunlarının Bostancı civarında birkaç binanın istimlak edilmesi gerektiğiydi. Yani uygulamada zorluk yoktu. Ancak minibüsçüler derneği karşı çıkıyormuş. ‘İşte ülkemizdeki en büyük sorun’ demiştim. Tamamen halkın çıkarına olan bir proje kaldırılmıştı.

Tarihten bir örnek vereyim. 

1870 yılında Üsküdar-Kabataş arasında yolcu ve araba taşınması için Suhulet isimli arabalı vapur getirilmiş. O zamana kadar bu işi yetersiz şekilde yapan mavna sahipleri çok kızmışlar ve iskeleyi zapt etmişler. Suhulet yanaşacak yer bulamıyormuş. Bu durum düşünülerek biraz ileride hazır bulunan topçu birliğine emir verilip toplar namluya sürülünce bütün mavnalar kaçışmış.

Öyle yapılsın demiyorum ama kararlı olmak gerekiyor.

Siyaset öyle bir şey ki… Tramvay projesi gerçekleşseydi belki de Sayın Selami Öztürk İBB başkanı olurdu.

Bu yazıyı yazma sebebim, geçtiğimiz günlerde böyle bir çalışmanın İBB’nin projesi olarak insanlara tanıtılmasıdır. Selami Öztürk’ten hiç bahsedilmemesi beni şaşırttı. Bu yazıyı okuduktan sonra Ona sormalarını öneririm.

Aynı partiye ait kişilerin birbirlerinden habersiz olduklarını düşünmek istemiyorum.

 

                                        Kadıköy-Maltepe Tramvayının Güzergâhı

Selami Bey başkanken ben Mimarlar Odası başkanı ve Kadıköy Kent Konseyi’nin kurucu başkanıydım. Kendisiyle sıfatlarımız dolayısıyla pek anlaşamazdık. Ama ben doğrudan şaşmam. Bu işin doğrusu anlattıklarımdır.

O projeyi ilk düşünen Sayın Selami Öztürk’dür. Üstelik bundan en az 20 yıl önce düşündüğü için kendisini kutlamak gerekir.

ARİF ATILGAN 2023 NİSAN

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder