20 Ocak 2019 Pazar


LAZ YENGEMİ KAYBETTİK
Arif Atılgan

Adı Nazmiye idi ama hepimiz Laz Yenge derdik. Büyük amcamın eşiydi. Hasan Amcam ilk eşini ve bebeğini kaybetmişti. Bu sebepten küçük amcamlar evli, o bekârdı.

1960’lı yıllar.. Trabzon’dan gelin bulduklarını telgrafla İstanbul’a babama haber vermişlerdi. Ne de olsa yaşça en büyük ve tek okumuş kardeş babamdı. Daha sonra gelin adayını İstanbul’a getirmişlerdi. O akşam Yeldeğirmeni’ndeki evimizde yenilen yemeği anımsıyorum.

Amcamla evlendiler. Artık Nazmiye Yengemdi. 1 oğulları oldu. Ancak Hasan Amcam kötü bir hastalıkla erken ayrıldı aramızdan. Çocuğu Onu hayal meyal anımsar. Yengem çocuğuyla kaldı.

 
Arada Trabzon’a gider gelirdi. Muhacir köyü olan Hacı Mehmet Köyünde belki de tek Karadenizliydi. Bildiğim kadarıyla Yalova’da akrabası da yoktu. Dolayısıyla Onu tarif etmek için Laz Yenge adı yerleşmişti herkesin diline.

Yengem köye uyum sağladı. Benimsedi buraları. Yalova’yı ve Hacı Mehmet Köyünü sevdiğini biliyorum.

Arada Köye giderdim ama eve uğramak gelmiyordu aklıma. O da yataktaymış uzun süredir.. İnsan düşünemiyor böyle şeyleri.

Birkaç yıl önce görüştüğümde ‘Yapacak bir şeyim kalmadı. Bir an önce Hasan’ımın yanına yatayım artık’ demişti bana. Çok şaşırmıştım. Sanki iş yapıp yorulmuş ta yatağına oturup ‘Şuraya uzanayım’ der gibiydi. Rahattı. Bir şeye ihtiyacı yoktu. ‘Tadını çıkar hayatın.’ Demiştim zorlukla..

18 Ocak pazartesi sabahı telefon geldi. ‘Laz Yengeyi kaybettik’ dediler. İstanbul’daydım ama o gün Yalova’ya gidecektim. Bilet aldığım 12 vapuruyla öğle namazına yetiştim. Emeğimin geçtiği camilerden biridir buradaki cami. Musalla taşının önüne gittim ve Ona bir ‘Fatiha’ okudum.

Köydeki cenaze törenlerini beğenirim. Camiden mezarlığa kadar omuzda taşınır cenaze. Acıyı hissedersiniz. Her şey sahicidir yani.. Laz Yengeyi Hasan Amcamın yanına defnettik.

Caminin yemekhanesinde geleneksel cenaze yemeğinde geleneksel menü olan Fasulye Çorbası, Pilav, Tahin Helvası üçlüsünü yedik.

Kadınlar mezarlığa gelmezler. Camiden cenaze evine gitmişler. Eşimi oradan aldım. Yalova’daki evimize geldik.

Buradaki evden mezarlığın olduğu tepe görünür. Akşamüstü baktım, baktım. Bir Fatiha okudum..
ATILGAN BLOG ARİF ATILGAN OCAK 2019

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder