KADIKÖY’DEN HAYDARPAŞA’YA DENİZDEN
DOLDURULAN ALAN
Arif Atılgan
Haydarpaşa’daki İngiliz Mezarlığının altından Yeldeğirmeni
rıhtımındaki Deniz Otele, oradaki evlerin önünden Başçavuş Sokağının altına,
buradan Kadıköy Çarşısının altındaki restoran olan tarihi binaya ve oradan 3.
Mustafa Camii ile PTT nin hizasındaki binaların önünden Mühürdar sahiline kadar
bir çizgi çizildiğinde, çizginin önünde deniz vardı.
1881 de Haydarpaşa tarafı doldurulup liman yapıldı. 1908
de de Gar.
Kadıköy Meydanı ise 1900 lerde doldurulmaya başlanmış.
Mühürdar sahilinden Haydarpaşa istikametinde yaklaşık 330MT dalgakıran yapılarak önce alan dalgadan kurtarılmış, sonra kıyılardan başlayarak deniz molozla doldurulmuş.
Dalgakıranın ucundan Yeldeğirmeni rıhtımının sonu olan Başçavuş Sokağının
hizasına kadar denize duvar yapılmış. Ancak o yıllarda yeterli hafriyat
malzemesi olmadığı için doldurma işlemi tam olarak bitememiş.
Önceden kumsal olduğu için Kumluk plajı olarak anılan
bu bölgeye uzun yıllar Kumluk denilmiştir.
Dolgu alanının ilk tesisi bir bina değildir. Şimdiki tarihi
İskelenin yanındaki Kayık İskelesidir. Diğer eşi karşı kıyıda Haydarpaşa’dadır.
Kayık iskeleleri Haydarpaşa Garı inşa edildikten sonra yapılmış ve kullanılmaya
başlanmıştır.
Kadıköy’ün tarihi meydanı diyebileceğimiz bu alana ilk
yapılan bina Şehremaneti binası olmuş, ardından İskele ve Hal binaları inşa
edilmiştir. 3 bina 1. Ulusal Mimarlık Dönemi örnekleri içindedir.
1930 larda dalgakıranın ucuna İnci Gazinosu
yapılmıştır. Bu yıllarda bile alanın doldurulması devam etmişti. Lodoslu
havalarda alanın ortalarından su fışkırdığı görülüyormuş. Dolgu alanın ortaları
bataklık durumunda olduğundan, İnci Gazinosuna Mühürdardan itibaren
dalgakıranın yanından gidilebiliniyormuş. İnci Gazinosunun bulunduğu noktaya da
İnci Burnu denilmiş.
1932-1938 yılları arasında kaymakamlık yapmış olan
İhsan Kazak halk tarafından çok sevilmişti. Yaptığı işlerden biri doldurulan
alanı park haline getirmesiydi. Meydan bu şekilde bitirilmiş.
1938 Yılındaki Dolgu Alanı
1938 yılında Şehremaneti binasının hemen arkasına
Maliye Binası inşa edilmiştir. Maliye Binasının, önündeki Şehremaneti binasını
aşmayacak şekilde saygılı tarzı dikkat çekmektedir.
1947 de Yeldeğirmeni kıyısı cadde ölçüsünde
doldurulup tramvay yolu geçirildi.
1950 li yıllarda arabalı vapurlar için Hal Binasının
önüne iskele yapıldı.
1960 larda İnci Gazinosu Nikâh Dairesi olarak
kullanılmaya başlandı.
1947 de Yeldeğirmeni Sahili Bir Cadde Ölçüsünde
Dolduruldu
1970 lerde Yeldeğirmeni sahili bugünkü durumuna
getirilecek şekilde ikinciye dolduruldu.
1980 li yıllara kadar iki Kayık İskelesi de
kullanılmıştır. Daha sonra hem buradaki deniz trafiğinin kalabalıklaşması hem
de gemilerin her iki iskeleye uğraması kayıkların çalışmasını zorlaştırdığı
gibi gerekliliğini de ortadan kaldırmıştır. Arabalı vapur iskelesinin yerine
yeni Eminönü-Karaköy iskelesi yapılmıştır.
1980 lerde Nikâh Dairesi yıkılmıştır.
Bu binanın tescil edilmemesi ve korunmaması Kadıköy için eksikliktir. Mimari
değeri konusunda kim karar verir bilemem ama anı değerini kimse inkâr edemez.
Ben dâhil burada nikâhı kıyılmayan Kadıköylü yoktur. Yıkılan binanın yerine İDO
İskelesi ve yanındaki kafe-restoran tesisleri yapılmıştır.
1996 yılında Maliye Binasının Yeldeğirmeni tarafına yer
altı tuvaleti yapılmıştır. Mimarı Gökhan Avcıoğlu olan tesis 1998 de
Mimarlar Odasından Ulusal Mimarlık Ödülü almıştır.
2012 yılında yer altından Anadoluray Metro hattı geldi
ve İstasyonu açıldı.
Maliye Binası bugün hala aynı fonksiyonda kullanılmaktadır.
Binanın ‘tescilli eser’ olduğunu biliyorum.
Maliye Binası
Günümüzde Kadıköy tarafındaki Kayık İskelesi ortadan
kaldırılmıştır. Hâlbuki bu kayık iskelelerinin taş olan rıhtım duvarlarıyla tescil
edilerek korunması gerekirdi. En azından anı değeri olduğu dikkate alınmalıydı.
Çocukken annem Evlendirme Dairesi yakınındaki çocuk
parkına götürürdü bizi. Çok sevinirdim. Biraz daha büyüdüğümde evden habersiz eski
arabalı vapur iskelesinde balık tutmaya giderdim. Bazen de yan taraftaki
kayanın üzerinden denize girerdim. Delikanlı olduğumda tarihi iskele ile
evlendirme dairesi arasında gece denize girenlere çok özenirdim. Biraz daha
büyüyünce çocuk parkının arkasında Âşıklar Yolu olduğunu öğrenmiştim.
Kadıköy’ün tarihi meydanının geçmişi pek bilinmez. Hep
bugünkü gibi sanılır. Bir de içersinde
sadece Şehremaneti, İskele ve Hal Binaları var sanılır. Diğerleri pek fark
edilmez.
ARİF ATILGAN NİSAN 2017
Çok değerli anılar, belgeler, fotoğraflar... Saklandıkları yerden çıkarıp bizimle paylaştığınız için teşekkürler hocam.
YanıtlaSilTeşekkür ederim Şükran Hanım. İmza günümde yoktunuz. İkincide görüşmek dileğiyle.
YanıtlaSilTeşekkürler, belge bilgi ilham verici oldunuz.
YanıtlaSilBu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
YanıtlaSil