Yeldeğirmeni
TRAMVAY YOLU
Arif Atılgan
İstanbul’un
Anadolu Yakası’na1928 yılında elektrik getirilmiş. Elektriğin gelmesiyle
birlikte 19/ 02/ 1928 de Üsküdar-Kısıklı-Alemdağ Tramvayları A.Ş. kurulmuş. Ardından
08/ 06/ 1928 tarihinde ise Üsküdar-Bağlarbaşı-Kısıklı hattında ilk tramvay
çalışmaya başlamış. Daha sonra Üsküdar-Kadıköy ve Havalisi Halk Tramvayları
Şirketi kurulmuş ve şebeke genişletilmeye başlanmış.
O yıllarda
Kadıköy’ü Üsküdar tarafına bağlayan yol Yeldeğirmeni’nin ortasındaki Karakolhane
Caddesiydi. 1934 yılında Üsküdar-Kadıköy Tramvay hattı da bu caddeden geçirilmişti. Kadıköy’den başlayan tramvay hattı Altıyol’dan
Söğütlüçeşme Caddesi’ne sapıyor, oradan Yavuztürk Sokağı’nın dik yokuşundan
tırmanıyor, daha sonra Yavuztürk Sokağı’nın devamı olan Karakolhane
Caddesi’nden tırmanarak Yeldeğirmeni’nin Merkezi’ne çıkıyor, sonra Haydarpaşa
Çayırı Caddesi’ne iniyormuş. Buradan sağa saparak tren yolu köprüsünün altından
İbrahimağa tarafına geçen hat oradan Bağlarbaşı-Üsküdar istikametine gidiyormuş.
Karakolhane
Caddesi’nden Haydarpaşa Çayırı Caddesi’ne kadar çift hat gelen tramvay yolu
burada tren yolu köprüsünün altından geçebilmek için tek hatta iniyormuş. Tren
yolunun altından geçtikten sonra tekrar çift hat haline gelerek Üsküdar
tarafına devam ediyormuş. Özellikle kış mevsimlerinde, dik yokuş olan Karakolhane
Caddesinin Haydarpaşa Çayırı Caddesi’ne inen kısmı oldukça kaygan hale
geliyormuş. Bu durumda zaman zaman kayarak devrilen vagonlar da oluyormuş.
Karakolhane Caddesindeki Tramvay Hattı
1947 yılına
kadar Yeldeğirmeni’nden tramvay hattı geçmişti. 1947 yılında plaj olan
Yeldeğirmeni Rıhtımı doldurulup cadde yapılmıştı. Cadde ise Haydarpaşa
Çayırındaki tren yollarının üzerine inşa edilen bugünkü köprü ile Tıbbiye
Caddesi’ne bağlanmıştı. Bu şekilde Kadıköy’ün Üsküdar bağlantısı artık sahilden
kurulmuş oluyordu. O zaman tramvay hattı bu cadde üzerine alınmış, dolayısıyla
Yeldeğirmeni artık Kadıköy’ü Üsküdar’a bağlayan ana yol üzerindeki semt
olmaktan çıkmıştı.
Ancak uzun
yıllar işlek bir cadde olan semtin ortasındaki Karakolhane Caddesi çarşı olarak
gelişmişti. Semt halkı kendi çarşısından alış veriş yapmaya alışmıştı. Caddedeki
hareketliliğin kalkmasına rağmen insanlar bu alışkanlıklarını bırakmamışlar,
yine alışverişlerini semt içersindeki esnaftan yapmaya devam etmişlerdi. Bu
şekilde Yeldeğirmeni canlı ve hareketli bir semt olma özeliğini devam ettirmiş
oluyordu.
ARİF ATILGAN
YELDEĞİRMENİ KİTABI
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder